In 15 minuten je prioriteiten helder

In 15 minuten je prioriteiten helder

Keuzes maken is lastig. Het één doen betekent iets anders niet doen. Jouw tijd en energie kun je maar één keer uitgeven, dat geldt voor geld trouwens ook. Daarom is het maken van keuzes belangrijk. Je hoort succesvolle ondernemers vaak dingen zeggen als ‘Kies iets, en ga daar vol voor. Dat is belangrijker dan de perfecte keuze proberen te maken’.

Lekker makkelijk gezegd.

Hoe maak je een keuze? Hoe voorkom je dat eeuwige malen in je hoofd? Dat zit hem in de juiste prioriteiten stellen. En een beetje (lees: een boel) lef. Als je jouw prioriteiten helder hebt, en daar vol voor durft te gaan dan zijn keuzes zo gemaakt. Eitje. Maar dat is een pittige voorwaarde: ‘als je jouw prioriteiten helder hebt’.

Je hebt je prioriteiten niet duidelijk

Ik heb daar moeite mee. Prioriteiten. Die lijken vaak te wisselen bij mij, tenminste aan het oppervlakte. Keuzes maken moet je doen op basis van jouw onderliggende motivaties, op basis van wat jij echt belangrijk vindt. Iedereen heeft het gevoel dat hij weet wat hij belangrijk vindt, maar dat is vaak niet zo.

Noem eens hardop de vijf belangrijkste dingen voor jou, nu direct. Zonder nadenken. De meeste mensen hebben hier vrij snel een pittige discussie over in hun hoofd.

Prioriteit nummer één lukt wel: het gezin. Prioriteit twee wordt vaak al abstracter, bijvoorbeeld ‘gelukkig zijn’. Dan is er vaak nog iets met geld, het huis, de wereld zien, familie & vrienden, ga maar door. En er kan er echt maar één het belangrijkste zijn, en maar één het op één na belangrijkste, etc.

Het lukt niemand om de wereld te zien terwijl ze tegelijkertijd vaak bij vrienden zijn, veel geld sparen, een gezinnetje hebben & hun droomhuis bouwen. Heb lef en durf te kiezen.

Concrete doelen stellen

Een kleine oefening die helpt met prioriteren is het kiezen van concrete doelen. Dingen die je echt wilt bereiken. Dit zijn er vaak veel, dus wederom keuzes. Om je te helpen een stappenplan:

  • Stap 1: schrijf 25 concrete doelen voor jezelf op, “dit wil ik echt bereiken in mijn leven”
  • Stap 2: omcirkel 5 van deze doelen, die je het meest belangrijk vindt
  • Stap 3: scheid de twee lijsten, 5 doelen (lijst A) en 20 doelen (lijst B)

Lijst A is jouw focus. Hier moet je vol voor gaan. Je maakt vanaf nu alleen keuzes die je helpen om de doelen van lijst A waar te maken. Hier investeer je jouw tijd en energie. Lijst A is wat jij écht wil.

En lijst B? Die doelen wil je ook graag. Juist daarom zijn dat enorme valkuilen. Keuze-stress veroorzakers. Redenen tot uitstellen van keuzes maken. Excuses om geen keuzes te maken. Ofwel: gevaar. Lijst B is jouw vijand. Aan de doelen op lijst B mag je absoluut niet werken totdat je alle 5 doelen van lijst A hebt gerealiseerd. Je mag er niet eens aan denken.

Wat er vaak gebeurt is dat je een kans hebt om een stap vooruit te zetten, maar dat je daarvoor iets anders dat je ook wilt moet laten. Dat is moeilijk. Daarom is deze lijst B zo gevaarlijk, zij doen je twijfelen. Nooit meer doen.

Je kan niet overal aandacht aan besteden. Je kan niet alles doen. Stel prioriteiten en focus op wat je echt wilt bereiken.

Bepaal wat je wilt en ga het waarmaken!

Mijn prioriteiten

Hier moet ik mee bezig zijn:

  1. Beste papa ever zijn voor mijn zoontje (minimaal 5x per week ‘s avonds naar bed brengen, vaak samen wandelen, in het weekend tenminste één dagdeel volle focus op samen spelen)
  2. Beste partner zijn voor mijn vrouw (elk half jaar een weekend met z’n tweetjes op citytrip, elke week een avond samen een wijntje drinken en een film kijken of de houtkachel aan, elkaar helpen wanneer nodig, zo vaak mogelijk koken, etc.)
  3. Een fit lichaam (ik wil tenminste 2 uur lang 30km/uur kunnen wielrennen)
  4. Ons spaargeld verdubbelen
  5. Een betere verhouding werk-ontspanning (nu gaat 85% van mijn energie in werk, moet naar 50/50)

Hier mag ik absoluut geen tijd in steken. Ja, deze punten zijn ook vet. Dus een valkuil. Ze links laten liggen wordt moeilijk (ik noem er even vijf, anders wordt het zo lang):

  1. Beter leren programmeren (zelfstandig een complete iOS app bouwen)
  2. Duits leren (mezelf begrijpbaar maken in het Duits, genoeg voor het dagelijks leven)
  3. Mijn tekenskills weer heroveren (met houtskool en Copic markers tekeningen maken waar ik zelf weer trots op ben – dit kon ik vroeger)
  4. Spiermassa kweken (ofwel: breder worden – regelmatig met gewichten oefenen)
  5. Ons huis versneld afbetalen (elk jaar 5% van de oorspronkelijke hypotheek extra aflossen)

Deze methode schijnt afkomstig te zijn van Warren Buffett (al ontbreekt het aan bewijs hiervan), maar mij heeft het zeker geholpen. En enige rust gebracht.