
Budgetteren? Daar moet ik niet aan denken
“Jij doet zeker dat met die envelopjes of potjes?” zegt een collega. Ik neem een slok koffie en vraag “Wat bedoel je?”. “Nou, dat je dan geld opzij zet voor boodschappen en als dat dan op is je niet meer mag winkelen”. Ik denk iets beschuldigends in zijn toon te horen en kan me niet inhouden: “klopt, wij eten meestal de laatste week van de maand helemaal niks”.
Envelopjes, potjes, budgetteren per categorie? Daar moet ik niet aan denken. Dat doen wij dus niet.
Ik weet dat er veel voorstanders zijn voor op deze manier grip op je geld krijgen. Budgetteren. Het werkt ongetwijfeld voor veel mensen. Misschien zou het ons ook nog wel een beetje kunnen helpen. Weten hoeveel je waaraan uitgeeft is de eerste stap naar minder uitgeven, sure. Maar dit klinkt als veel administratieve moeite, voor marginale verbetering. Je moet er zo mee bezig zijn, en dat wil ik juist niet.
Budgetteren? Nee, gewoon eerst jezelf betalen
Wat wij dan wel doen? Wij hebben een paar jaar geleden een overzicht gemaakt van onze kosten. Van eten & drinken tot de hypotheek. Plus een beetje ‘zakgeld’ voor ons beide. Voor af en toe een koek onderweg (ik zit zo’n 10 uur per week in de trein), af en toe een kop koffie in het park, ongepland. Dit overzicht werken we misschien één keer per jaar bij, kost ons maximaal 10 minuutjes. Want routine.
Het geld dat ‘overblijft’ verdelen we in drie categorieën:
- Reserveringen (bijvoorbeeld de afschrijving op de auto, belasting en onderhoud aan het huis) ±5%
- Investeringen (beleggen, huis energiezuinig maken, Mintos, extra aflossen hypotheek) ±70%
- Sparen (buffer, vakantiegeld) ±25%
Dit maken we automatisch over, direct nadat het salaris is gestort. Aan het begin van de financiële maand dus. Bij een loonsverhoging spreiden we die grotendeels over de automatische overschrijvingen. Misschien een klein beetje extra als ‘leefgeld’.
We betalen elke maand eerst onszelf (categorie 2 & 3 als het ware). Automatisch.
Daarna lekker leven zonder er teveel over na te denken
Het geld dat dan nog op de rekening staat? Daar leven we van. Gaan we echt niet allemaal in specifieke potjes drukken, om die vervolgens te bewaken. Dat is voor ons niet nodig. In de winkel kijken we kritisch naar prijzen. Bij een aankoop denken we kritisch na over of we het echt nodig hebben. We weten in grote lijnen wat er binnenkomt en uitgaat.
De ene maand geven we wat meer uit aan boodschappen (december, wow!, schrikbarend), de andere maand wat meer aan kleding. Ga ik niet moeilijk over doen.
Het plan wordt gerealiseerd aan het begin van de maand. Automatisch. Zo haal je de angel er juist uit. Financieel Onafhankelijk worden doe je wat mij betreft op de achtergrond. Dan ga je toch niet de rest van de maand lopen nadenken over budgetten? Daarmee breng je geld weer vol op het podium, zonde.
Je hoeft jezelf niet te beperken met een budget, dat is een begrenzing. Als je dankbaar bent voor wat je al hebt, kan je gelukkig zijn zonder meer en meer te moeten verzamelen. Dat is een bevrijding.
12 thoughts on “Budgetteren? Daar moet ik niet aan denken”
mee eens! Bedrijven, verenigingen en overheden werken met een budget omdat ze verantwoording moeten afleggen, aan aandeelhouders, leden of kiezers. Maar voor jezelf hoef je alleen maar verantwoording aan jezelf af te leggen. Als er iets op je pad komt dat je al altijd hebt willen hebben, waarom zou je jezelf dan gaan kastijden met een budget?
Dus als ik goed begrijp : vaste lasten zoals huis,zorgverzekering etc . 55 procent ?
3 verdelen van 100 procent :
dan wat overblijft gaat naar Reserveringen ±5%
Investeringen ±70%
Sparen ±25%
en wat daarna overblijft gaat naar leven van geld ( zoals eten , kleding etc etc) ?
Klopt dat?
Ja dat klopt wel ongeveer! Al moet ik zeggen dat sparen voor ons nu steeds minder wordt. Op een gegeven moment heeft meer spaargeld niet zoveel zin mee. Dus de post investeren groeit nu elke maand een beetje, ten koste van sparen. Het rendement op de investeringen investeren we volledig opnieuw.
Hierdoor gaat de ‘sneeuwbal’ aan de investeringen kant steeds sneller rollen.
Wij begrenzen ook niet aan een budget. Aan het begin van de maand sparen wij eerst, dan gaan de vaste lasten eraf en dan houden wij nog geld over allebei en doen daarmee wat wij zelf willen.
Wij gebruiken richtlijnen en daar kan (flink) van afgeweken worden.
Dat is exact wat wij doen. Aan het begin van de maand zoveel mogelijk geautomatiseerd ons plan volgen. En de rekeningen betalen (helaas ?).
De rest is om van te leven. Of dat nieuwe sokken of een croissantje is, ik ga me er niet bezig houden. Op is op.
Wij zijn anderhalve maand geleden verhuisd, waren daarvoor en zijn nog aan het klussen. En merkte dat ik de grip een beetje aan het kwijtraken was..
Voor 2019 toch weer onze excellijst (van 2018) erbij gepakt. Gaan er weer even voor zittten. Sparen/buffer, reserveringpotjes en leefgeld weer updaten. Geeft mij weer inzicht en rust.
Ja zo doen wij het dus eigenlijk ook. Maar niet elke maand strak een eten-potje, een reis-potje en een kleding potje. Gewoon leefgeld, dat we opnieuw bekijken als we het gevoel hebben dat het wat schuift… En een verhuizing doet wat met je ☺️
hmmm… ik lees de ’teaser’ van jouw artikel nog eens. Wij hebben dus eigenlijk WEL potjes voor alles. Dus tot zo ver budgetteren wij wel. Maar we budgetteren niet in de zin van maandelijks, of zelfs wekelijks, al je transacties categoriseren en achteraf kijken waar het naar toe gaat (heb dat wel eens in de software omgeving van mijn bank gedaan, maar dat was meer uit nieuwsgierigheid).
Kortom, wij werken eens per jaar de structurele uitgaven bij en stellen eventueel het budget per potje bij. Tijdens het lopende jaar kijken we er vervolgens nauwelijks naar om, zo lang de potjes binnen budget blijven.
Dit lijkt op zich wel op wat wij doen. Behalve dat we dus die potjes samengooien als ‘leefgeld’. Dus stel we bepalen aan het begin van het jaar dat we ±€250 willen uitgeven aan boodschappen, €50 aan huishoudelijke spullen en ±€100 aan kleding, dan is dat voor ons €400 leefgeld. We kijken dan vervolgens nooit waar dat geld daadwerkelijk heen ging. Zolang we maar onder die €400 blijven is dat prima.
Het reserveren, sparen en investeren is al gebeurt aan het begin van de maand!
hèhè, eindelijk iemand die een vergelijkbare aanpak heeft (zo niet exact hetzelfde).
Ik heb hier voor een aantal posten een aparte betaal+spaarrekening. Voor alles met wonen hebben we een aparte rekening (hypotheek, belastingaanslagen, energie, etc) en een bijbehorend spaarpotje (voor onderhoud). Idem dito voor OV/autokosten en boodschappen. En verder een prive rekening met ‘zakgeld’ voor uitjes.
Ik heb eenmalig het benodigde budget voor elke rekening vrij nauwkeurig in kaart gebracht. 1 of 2x per jaar werk ik verandering in de onderliggende kosten bij (loonsverhoging, tariefverhoging TV, energie, etc.). Ik denk dat dit maar eens per twee jaar leidt dat ik de verdeelsleutel over de potjes wat moet bijstellen.
Naast alle potjes voor vaste lasten gaat het restant er een hap naar sparen/beleggen en idd een apart potje ‘ zakgeld’ voor etentjes en andere leuke dingen.
Het voordeel vind ik: van de rekening Wonen, etc. gaat bijna alleen maar automatische incasso’s. Deze rekening wordt niet vervuild met incidentele PIN uitgaven e.d. Daardoor is het erg overzichtelijk. En zo lang het potje binnen budget valt, heb ik er geen omkijken naar.
Het enige potje waar ik niet goed overzicht van heb is het zakgeld potje. Daar zijn allemaal random PIN uitgaven. Maar zoals jij dat doet, is dit eigenlijk wel bewust. Het potje is toch relatief klein en ik wil idd niet bij elke uitgave met geld binnen zijn. Zo lang er geld op staat, dan kan ik mij trakteren op lunches buiten de deur, bitterballen in de kroeg, etc. En als het op is, dan heb ik pech ;-). Ik weet dat alle belangrijke betalingen via andere rekeningen lopen die bijna altijd wel binnen het bijbehorend budget blijven.
Wij doen het allebei. Aan het begin van de maand gaat er geld naar de spaarrekening. De rest is om van te leven. Ik houd (inmiddels wel weer) onze uitgaven bij. Per categorie hebben we een bedrag in ons hoofd waarboven we niet verwachten te komen. Komen we er wel boven is het wel zo fijn om te weten hoe het komt. Dan kunnen we daar in de toekomst ook rekening mee houden. De budgetten zijn in ons geval dus geen beperking. En des te minder uitgaven je doet, des te minder tijd je kwijt bent met de admin ;-).
Ha Merel, dat laatste is wel een goede motivatie haha. Hoe hou je je uitgaven bij? Handmatig? Of zit je bij een bank waar dat makkelijk kan?
Comments are closed.